نهج البلاغه ، انیس حکیم

نهج البلاغه حکمت عملی و راه روشن زندگی

نهج البلاغه ، انیس حکیم

نهج البلاغه حکمت عملی و راه روشن زندگی

حکمت 403

وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ، خَذَلَتْهُ الْحِیَلُ.

ترجمه :

و امام علی علیه السلام فرمودند: کسى که به کارهاى گوناگون مى پردازد، چاره سازیهایش کارساز نتواند بود.

 

این حکمت امام علیه السلام در مدیریت زندگی شخصی و فعالیت کاری، کاربرد دارد. مدیریت صحیح، اصول و شرایطى دارد و امام علی علیه السلام به یکى از شرایط مهم در این کلام حکیمانه خود  اشاره کرده و آن شرط آنست که  مدیر باید، از پراکنده کارى بپرهیزد، کارها را از هم جدا کرده و هر کارى را به کسى یا به گروهى واگذار نماید و ناظرانى بر آن ها بگمارد. اما هرگاه به یک نفر یا یک گروه چندین کار متضاد و مختلف را بدهد به یقین همه آن ها ناقص خواهد شد و این برخلاف مدیریت صحیح است.

 مرحوم کلینى در کتاب شریف کافى، جلد 2، حدیثی از  امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که امام در این باب فرموده اند:

"إِنَّهُ مَنْ کَانَ هَمُّهُ هَمّاً وَاحِداً کَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَ مَنْ کَانَ هَمُّهُ فِى کُلِّ وَاد لَمْ یبَالِ اللَّهُ بِأَى وَاد هَلَکَ"

"به یقین کسى که یک هدف داشته باشد خداوند او را براى رسیدن به هدفش کمک مى کند اما آن کس که همّ او در وادى هاى مختلف است در هر وادى اى هلاک شود خدا او را کمک نخواهد کرد".

 جمله ای هم از شیخ بهایى در این باب،  معروف است که مى گوید:

"غَلَبتُ کُلَّ ذِی فُنون وَغَلَبنِى ذو فَنّ واحِد"

"بر تمام دانشمندانى که مثل من در علوم مختلفى کار کرده بودند غلبه کردم اما دانشمندى که تنها در یک علم فعالیت داشت بر من غلبه نمود"

انشاء الله ما بتوانیم برای مدیریت زندگی و فعالیتهایمان، با بکاربستن سخنان حکیمانه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، امام علی علیه السلام و دیگر ائمه ، نهایت بهره برداری از  عمرمان، این سرمایه مهم اهدایی پروردگار، نموده و در رستاخیز شرمنده پرورگار نباشیم.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی