نهج البلاغه ، انیس حکیم

نهج البلاغه حکمت عملی و راه روشن زندگی

نهج البلاغه ، انیس حکیم

نهج البلاغه حکمت عملی و راه روشن زندگی

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۸شهریور

وفای به عهد در قرآن کریم

قرآن مجید یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات افراد با ایمان را وفای به عهد می‌داند و می‌فرماید:

آیه 8 سوره مومنون :
وَ الَّذِینَ هُمْ لِاَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ.

مومنان انها هستند که امانت‌ها و عهد خود را مراعات می‌کنند.

 The  And the Believers are those who return the properties which have  een entrusted and they also feel dutiful about their covenants.

وفای به عهد در نهج البلاغه :

امیر مؤمنان (علیه‌السّلام) به مالک اشتر فرمان داد که اگر به دشمن خود هم وعده‌ای داده‌ای باید به پیمان خود وفا کنی، آنجا که فرمود:

نامه 53 نهج البلاغه

..و ان عقدت بینک و بین عدوک عقدة او البسته منک ذمة فحط عهدک بالوفاء وارع ذمّتک بالامانة و اجعل نفسک جنة دون ما اعطیت، فانّه لیس من فرائض الله شیء الناس اشد علیه اجتماعا مع تفرق اهوائهم و تشتّت آرائهم من تعظیم الوفاء بالعهود و قد لزم ذلک المشرکون فیما بینهم دون المسلمین لما استوبلوا من عواقب الغدر فلا تعذرنّ بذمّتک و لا تخیسن بعهدک و لاتختلن عدوک فانه لا یجتری علی الله الا جاهل شقی، و قد جعل الله عهده و ذمّته امناً افضاه بین العباد برحمته و حریماً یسکنون الی منعته...؛ 

ترجمه :

..اگر بین خود و دشمنت پیمانی بستی و یا تعهد کردی که به او پناه دهی، جامه وفا را بر عهد خود بپوشان و تعهدات خود را محترم بشمار و جان خود را سپر تعهّدات خویش قرار ده! زیرا هیچ یک از فرایض الهی مانند وفای به عهد و پیمان نیست که مردم جهان با تمام اختلافاتی که دارند نسبت به آن این‌چنین اتفاق نظر داشته باشند و حتّی مشرکان زمان جاهلیت آن را مراعات می‌کردند، چرا که عواقب پیمان شکنی را آزموده بودند. بنابراین، هرگز پیمان‌شکنی مکن و در عهد خود خیانت روا مدار و دشمنت را فریب مده، زیرا غیر از شخص جاهل و شقی، کسی گستاخی بر خداوند را روا نمی‌دارد. خداوند عهد و پیمانی را که بنام او منعقد می‌شود با رحمت خود مایه آسایش بندگان و حریم امنی برایشان قرار داده تا به آن پناه برند....

 

قرآن کریم و امام هر دو  بر موضوع وفای به عهد تاکید نموده اند ولی چرا؟ زیرا از نظر همه انسانها، انسان های پیمان شکن ، پست و بی ارزش و انسانهای وفادار به عهد خود ، بزرگ منش و قابل اعتماد هستند. چه بسا با رعایت این امر از طرف مومنین ، بسیاری از انسانهایی که به بیراهه می روند بسوی اسلام بازگردند.

سیده زهرا امینی
۱۵شهریور

حکمت 360:

وَ قَالَ (علیه السلام): لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مُحْتَمَلًا.

ضرورت پرهیز از بدگمانى (اخلاق اجتماعى):
ترجمه : و درود خدا بر او، فرمود، کلمه ای که از دیگری می شنوی تا موقعی که می توانی بخوبی تفسیر کنی به بدی تفسیرننما.

بسیاری از دشمنی ها و درگیری ها  و بعضا غیبت و ناراحتی به دلیل برداشت بد از صحبت های دیگران است اگر ما به این سخن امام توجه و آنرا را نصب العین خود گردانیم مطمنا از این مساله برای همیشه رها خواهیم شد و بسیاری از دشمنی ها به دوستی تبدیل خواهد شد.

 

 

سیده زهرا امینی
۱۵شهریور

         http://s9.picofile.com/file/8269505026/index95_hoseein.jpg

 

در حدیثی از امام باقر علیه السلام در ثواب  زیارت عاشورا در مفاتیح الجنان آمده است که می‌فرمایند:

به تحقیق این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‌‏خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار هزار درجه می‏‌نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین (ع) شهید شده باشد. نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‏‌ (ع) را از روزی که شهید شده است.( پس بخوانیم زیارت عاشورا را و ثواب آن را به شهدا بخصوص سردار سلیمانی هدیه دهیم)

 

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِساءِ الْعالَمینَ،

سیده زهرا امینی
۱۵شهریور

               شهادت امام علی نمایه

 

حکمت 319:  

و قال علیه السلام: و فی القرآن نبا ما قبلکم و خبر ما بعدکم و حکم ما بینکم

ترجمه : اخبار گذشتگان و سرنوشت آیندگان و دستورات و احکام زندگی ، زندگان در قرآن وجود دارد.

اگر امیر مومنان ، فقط همین کلام را بر زبان رانده بود و دیگر هیچ، بنده هوشیار، راه زندگی خود را می یافت . امام در این کلام فرموده اند تمام آنچه ما باید از زندگی گذشتگان بیاموزیم تا راه زندگی را بخطا نرویم در قرآن آمده است و همچنین سرنوشت تمام مللی که در آینده نیز خواهند آمد در قرآن بیان شده است و در نهایت تمامی آنچه ما برای زندگی فعلی خود نیاز داریم در این کتاب مقدس بیان شده است.  

آیا بشر برای پیدا کردن راه درست زندگی به بیش از این سه نیاز دارد؟

 

سیده زهرا امینی